Strategia și planificarea în Digital Marketing

Pentru început, trebuie clarificat ce reprezintă o Strategie de Digital Marketing.

O strategie trebuie să definească obiectivul principal al prezenței business-ului tău în Social Media și să seteze parametrii pentru ce va livra și modul în care se va livra.

Strategia va fi susţinută de un plan tactic, în care vor fi definite modul în care aceasta va fi livrată, canalele ce o vor livra, resursele și bugetele alocate.

Iată câţiva paşi elementari pentru planificarea şi implementarea unei Strategii de Digital Marketing:

  1. Construirea strategiei – Primul pas este realizarea unui scurt rezumat în care să se prezinte concis ceea ce îşi propune să realizeze strategia. Spre exemplu am putea seta ca obiectiv pentru strategia noastră faptul că vom spori gradul de implicare din partea clienților și a conexiunilor existente, precum şi atragerea de noi segmente de public printr-o activitate organică și plătită.
  2. Stabilirea nevoilor şi obiectivelor – Următorul pas este să stabileşti care sunt nevoile publicului tău ţintă, dar care sunt şi obiectivele tale. Nu vei obţine reacţiile dorite dacă ceea ce postezi nu este de interes pentru publicul tău. De asemenea, în acelaşi timp, degeaba postezi conţinut relevant pentru public dacă nu ştii unde să ajungi sau cum să converteşti acele like-uri / share-uri / retweet-uri / comment-uri / pin-uri în bani.

Pentru a îţi seta mai eficient obiectivele îţi propunem să foloseşti Strategia SMART pentru a te asigura că fiecare obiectiv stabilit are un set de criterii măsurabile pe baza căror vei putea evalua progresul acestora.

  • S = Specific – obiectivele trebuie transpuse în paşi specifici pentru a identifica ce operaţiuni necesită a fi făcute. Trebuie să răspundă următoarelor întrebări: Ce? De ce? Cum? În ce ordine vor fi realizate operaţiunile respective?
  • M = Măsurabil – tot ceea ce impreletezi trebuie să poată fi şi măsurat tocmai pentru a putea fi controlat.
  • A = Realizabil – trebuie evaluate resursele financiare, resursele umane şi alte resurse necesare pentru ca strategia să aibă success. De asemenea, trebuie analizate şi riscurile existente, factorii externi ce ar putea influenţa succesul strategiei tale.
  • R = Realist – scopul strategiei trebuie să corespundă strategiei globale a business-ului tău.
  • T = Timp – pentru ca strategia să fie eficientă, este necesar să îți setezi un timp de realizare pentru fiecare operaţiune stabilită, timp care va trebui respectat întocmai. De asemenea limitele de timp vor fi măsurabile, realizabile şi realiste.

În ceea ce priveşte înţelegerea publicului ţintă, trebuie să identifici câteva lucruri definitorii pentru acesta, precum date biografice, obiceiurile din online – când sunt activi pe reţelele de socializare, cu ce rezonează cel mai bine etc. Pentru asta trebuie să folosești instrumentele şi statisticile pe care Facebook ți le furnizează. Nu în ultimul rând, trebuie să stabileşti în ce categorie se încadrează cei pentru care seteazi strategia de Social Media.

Aceştia sunt:

  • Loiali – clienţii constanţi care sunt deja conectaţi cu tine în reţelele de Social Media. Pe aceştia vrei să-i păstrezi, să le sporeşti angajamentul precum şi achiziţiile.
  • Existenţi – clienţii ce au folosit serviciile tale înainte, însă nu sunt clienţi constanţi şi încă nu sunt conectaţi cu tine în Social Media. Pe aceştia vrei să-i atragi, să-i apropii de tine în online tocmai pentru a spori ratele de achiziţie şi de a-i fideliza.
  • Potenţiali – oamenii care nu au folosit serviciile tale, nu au avut nicio interacţiune online cu brandul tău, însă sunt oameni care folosesc Social Media. Pentru aceştia vei folosi Social Media pentru a intra în contact cu ei, pentru a realiza o interacţiune constantă între ei şi brand, pentru ca în final să-i determini să apeleze la serviciile/produsele tale.

Perspectiva celor 5 laturi (SMART)

  1. Conţinut – ce postezi, cum, în ce fel, când;
  2. Aplicaţii – ajută în promovare;
  3. Reclame – sunt necesare pentru ca aplicaţiile sau conţinutul tău să fie vizibile pentru un număr mai mare de persoane;
  4. Relaţia cu clienţii – trebuie să fii prompt în a răspunde comentariilor, mesajelor sau recenziilor;
  5. Măsurare – este extrem de important să măsori tot ceea ce implementezi.

Crearea Strategiei de Digital Marketing și a planului tactic

  1. Construirea strategiei

În primul rând, trebuie să înţelegi ce este o Strategie de Digital Marketing. O strategie ar trebui să definească scopul principal al prezenței tale în Social Media și să stabilească parametrii pentru ceea ce va oferi și cum va fi livrat. Acesta va fi susținut de un plan tactic care definește modul în care va fi furnizată strategia, inclusiv canalele, resursele și bugetele pentru a le realiza.

Sfat – asigură-te că strategia ta nu depășește 3-4 pagini. O strategie trebuie să fie concisă și să ofere principiile de guvernare care să ghideze planul.

Rezumatul strategiei

Un rezumat scurt și concis al strategiei care se dorește a fi realizat, împărțit în puncte cheie.

Vom întreprinde un audit complet al mediului social.

Vom crește angajamentul din partea clienților și conexiunilor existente și vom atrage noi audiențe – conducând în cele din urmă achiziția prin activitatea organică și plătită.

Vom testa și învăța totul despre comunitate și brand într-un spațiu social, pentru a modela creșterea viitoare a publicului din Social Media.

Analiza contextului pentru business-ul tău

Află unde te situezi în Social Media și unde trebuie să fie business-ul tău, dar și motivele care te-au adus în poziția actuală.

Obiectivele

Folosește criteriile SMART pentru obiective, deoarece te încurajează să te gândești la caracterul practic al atingerii fiecărui obiectiv, mai degrabă decât să te concentrezi pe lucruri care sună bine, dar care nu ar fi fezabile.

S = Specific pentru ceea ce trebuie realizat.

M = Măsurabil pentru ca progresul să poată fi urmărit și evaluat.

A = Achiziționabil, astfel încât echipa ta să aibă o șansă reală de succes.

R = Relevant pentru business, astfel încât să fie aliniat la obiectivele generale de business-ului tău.

T = Intervalul în care obiectivul trebuie îndeplinit.

Mai jos sunt exemple de obiective la nivel înalt pentru planul tău de Social Media:

  1. Compltează auditul Social Media și implementeză acțiunile care decurg din acesta.
  2. Creează și menţine un calendar de conținut Social Media.
  3. Începe activitatea obișnuită de Social Media, în conformitate cu strategia și calendarul.
  4. Creează și lucrează într-un cadru de măsurare.
  5. Demonstrează impactul și rentabilitatea investiției în mediile sociale pentru business-ul tău.

Provocările strategice pentru business-ul tău

Aici îți prezinți provocările business-ului tău în Social Media, ce trebuie depășite și activitățile strategice prin care vei realiza acest lucru.

Publicul țintă

Aceste cadre pe care dorești să le accesezi prin intermediul rețelelor sociale. Pentru aceasta, trebuie să înţelegi publicul tău țintă și să identifici orice tip de client nou pe care dorești să îl atragi pe baza produselor / serviciilor tale. Aceasta poate contribui la împărțirea acestui aspect în trei tipuri de urmăritori sociali:

  • Loiali – Clienți obișnuiți care sunt deja conectați la business-ul tău prin intermediul rețelelor sociale.
  • Existenți – Clienții care au cumpărat înainte, dar nu sunt cumpărători obișnuiți și nu s-au conectat pe social media.
  • Potenţiali – Persoane care nu au vizitat niciodată website-ul business-ului tău sau au cumpărat de la tine, dar care intră în categoria potențialilor clienți pentru produsele / serviciile tale.

Evaluarea

Evaluarea este absolut necesară pentru atrage concluziile demersului online și include:

  • Analizarea KPIs;
  • Evaluarea angajamentului clientului şi a beneficiilor pe termen lung;
  • Sumarizarea concluziilor pentru campaniile viitoare;
  • Evaluarea îmbunătăţeşte eficiența pentru fiecare campanie şi Strategie de Digital Marketing din viitor.


Scroll Up